Nejdřív to nejzákladnější - věk. Pro běžné auto, tedy skupinu B, musíte mít 18 let. Ale víte, že už v patnácti můžete řídit moped? A v šestnácti dokonce lehkou motorku? To není špatné na začátek, co říkáte?
Pamatujte, že tohle všechno musí platit i potom, co řidičák získáte. Žádné vyhýbání se pravidelným prohlídkám nebo porušování předpisů - to by se vám mohlo pěkně vymstít. Vždyť kdo by chtěl přijít o těžce vydobytou svobodu za volantem?
Vybrat si tu správnou autoškolu není jen tak - jde přece o investici do celého vašeho řidičského života. Nejdůležitější je najít autoškolu s platnou akreditací od Ministerstva dopravy a pořádně si proklepnout, co o ní říkají ostatní. Není nic horšího než dojíždět někam na druhý konec města - radši si vyberte místo, kam se pohodlně dostanete.
Parametr |
Žádost o první řidičský průkaz |
Minimální věk žadatele |
15 let a 6 měsíců |
Povinné dokumenty |
Občanský průkaz, doklad o zdravotní způsobilosti |
Doba platnosti |
10 let |
Správní poplatek |
200 Kč |
Místo podání |
Obecní úřad obce s rozšířenou působností |
Lhůta pro vydání |
20 dnů |
Nenechte se zlákat nejnižší cenou na trhu. Jasně, nikdo nechce zbytečně vyhazovat peníze, ale kvalitní výcvik za to prostě stojí. Když vás bude učit zkušený profík v moderním autě, určitě to poznáte. A co teprve, až budete za pár let sami řešit krizovou situaci na silnici!
Než se do toho pustíte, musíte mít aspoň 15 a půl roku na řidičák skupiny B a být zdravotně v pohodě. Zajděte si k doktorovi pro razítko - bez čerstvé zdravotní prohlídky to nepůjde. Občanku a fotku určitě máte, tak je nezapomeňte vzít s sebou.
Pořádně si přečtěte, co podepisujete. Ve smlouvě musí být jasně napsáno, kolik zaplatíte a co za to dostanete. Dneska už většina autoškol nabízí super flexibilní rozvrh - můžete si teorii nastudovat online z pohodlí domova a jízdy naplánovat tak, jak se vám to hodí.
Čeká vás 36 hodin teorie a minimálně 28 hodin za volantem. Budete jezdit i v noci a na dálnici, takže se máte na co těšit! Nebojte se ptát na všechno, co vás zajímá - třeba jak si naplánovat jízdy, co když budete potřebovat víc praxe, nebo co se stane, když budete muset kurz na chvíli přerušit. Dobrá autoškola vám se vším poradí a pomůže vám se připravit na závěrečné zkoušky.
Povinná zdravotní prohlídka u lékaře
Každý z nás si pamatuje ten moment, kdy se rozhodl udělat si řidičák. Jenže než se vrhnete do světa autoškoly, čeká vás první důležitá zastávka - zdravotní prohlídka u vašeho praktického lékaře.
Není to jen formalita - váš doktor potřebuje zjistit, jestli jste fit na to bezpečně ovládat auto. Zkontroluje váš zrak, sluch a celkovou koordinaci. Vždyť kdo by chtěl na silnici potkat někoho, kdo pořádně nevidí na semafory nebo neslyší houkačku, že?
Co vás u doktora čeká? Změří vám tlak, proklepe kolena, otestuje oči. Připravte se na otázky o vašem zdraví - jestli berete nějaké prášky nebo máte nějaké zdravotní potíže. Bez tohoto razítka se do autoškoly prostě nedostanete.
Máte svého obvoďáka? Skvěle, ten vás zná nejlíp. Pokud ne, budete muset přinést výpis ze zdravotní dokumentace k jinému praktikovi. Počítejte s tím, že za prohlídku zaplatíte - většinou mezi 400 až 1000 korunami. Pojišťovna to bohužel nehradí.
Jestli nosíte brejle nebo řešíte nějaké zdravotní komplikace, nelžete o tom - doktorovi to stejně neunikne. Možná budete potřebovat další vyšetření u specialisty, ale lepší je všechno vyřešit hned a pak mít klid.
Posudek má platnost rok, tak s tím počítejte při plánování autoškoly. A kdyby vám náhodou doktor řekl ne nebo vám dal nějaká omezení, se kterými nesouhlasíte? Máte 10 dní na to se odvolat ke krajskému úřadu.
Berte to jako první krok k vaší řidičské svobodě. Je to sice trochu papírování a běhání po doktorech, ale stojí to za to. Vždyť kdo by nechtěl být pánem svého času a moct se rozjet, kam se mu zachce?
Teoretická výuka dopravních předpisů
Získat řidičák není jen o tom sednout za volant. Všechno začíná v učebně, kde se naučíte základní pravidla silničního provozu. Je to jako když se učíte nový jazyk - nejdřív musíte pochopit gramatiku, než začnete mluvit.
Pamatujete si, jak jste jako děti pozorovali dopravní značky z auta? Teď je čas pochopit jejich skutečný význam. Zákon o silničním provozu není jen nudná kniha plná paragrafů - jsou to pravidla, která nám všem pomáhají bezpečně dojet do cíle.
Na hodinách se dozvíte, jak se správně řadit, kdy máte dát přednost a jak odhadnout bezpečnou vzdálenost mezi auty. Přednost v jízdě není žádná věda, když víte, jak na to. Třeba křižovatka u nákupáku - kdo má přednost a proč?
Bezpečná jízda není jen o znalosti značek. Je to o předvídání a správném rozhodování. Co udělat, když před vámi někdo prudce zabrzdí? Jak reagovat na motorku, která se proplétá mezi auty?
Nikdo nechce bourat, ale je důležité vědět, co dělat, když se něco stane. Postup při nehodě musíte mít v malíčku - od zajištění místa nehody až po zavolání záchranky. Je to jako mít pojistku - doufáte, že ji nikdy nebudete potřebovat, ale musíte vědět, jak ji použít.
Teoretická výuka vám zabere asi 36 hodin. Zní to hodně? Možná. Ale každá hodina vás připraví na situace, se kterými se později setkáte na silnici. Pravidelná docházka se vyplatí - je to investice do vaší bezpečnosti.
Bodový systém není strašák, ale pomocník. Ukazuje nám, jaké chyby nás můžou stát nejenom body, ale hlavně bezpečí - naše i ostatních. Však to znáte - lepší předcházet průšvihům než je pak řešit.
Až tohle všechno zvládnete, budete připraveni vyrazit na silnici. Teorie je základ, na kterém pak postavíte své praktické dovednosti. A věřte - jednou budete rádi za každou hodinu strávenou v učebně.
Praktický výcvik v řízení vozidla
Pamatujete si na svůj první den za volantem? Ta směs nervozity a nadšení, když poprvé usednete do auta v autoškole. Cesta k řidičáku není jen o memorování značek - je to skutečná životní zkušenost, která vás posune dál.
Na cvičišti to všechno začíná. Nejdřív se naučíte, jak se správně usadit, nastavit zrcátka a připoutat se. Pak přijde ten magický moment - první nastartování motoru. Každý z nás si prošel těmi začátečnickými krůčky - škubavými rozjezdy, zhasínáním motoru a někdy i tím nepříjemným skřípěním převodovky.
Po zvládnutí základů se vydáte do skutečného provozu. Začnete v klidnějších ulicích, kde si můžete v klidu zvykat na ostatní auta kolem vás. Postupně se dostanete i do rušnějšího centra města. Není to vždycky procházka růžovou zahradou - někdy se zapotíte při parkování mezi dvě auta nebo při rozjezdu do kopce na křižovatce.
Každá ze 28 povinných vyučovacích hodin vás posune o kousek blíž k samostatnosti. Naučíte se předvídat situace v provozu, zvládat rychlou jízdu na dálnici i bezpečné předjíždění. Váš instruktor vám ukáže, jak se starat o auto - od kontroly oleje až po správný tlak v pneumatikách.
Ke konci výcviku už budete sebejistější. Dokážete samostatně naplánovat trasu, zvládnete městský provoz i krizové situace. Nejde jen o to složit zkoušku, ale stát se zodpovědným řidičem, který myslí na bezpečnost svojí i ostatních.
Možná budete potřebovat víc hodin než minimum, a to je naprosto v pořádku. Každý se učíme jiným tempem. Hlavní je, abyste se za volantem cítili jistě a bezpečně. Vždyť řízení auta vám otevře spoustu nových možností - od víkendových výletů až po lepší pracovní příležitosti.
Závěrečná zkouška z předpisů není jen další test v životě - je to váš první krok k samostatnosti na silnicích. Každý z nás si tím prošel a není se čeho bát. Sedíte u počítače, před vámi se objeví obrazovka s testem a máte půl hodiny na to ukázat, co ve vás je.
Test obsahuje 25 otázek, které prověří vaše znalosti od základních dopravních značek až po řešení složitějších křižovatek. Jasně, některé otázky vám možná připadají jako chytáky, ale ve skutečnosti jen kopírují situace, se kterými se běžně potkáte na silnici.
Potřebujete nasbírat alespoň 43 bodů z 50 možných. To zní jako hodně, že? Ale když se nad tím zamyslíte, dává to smysl - na silnici přece taky nemůžete dělat chyby jen tak nahodile. Každá otázka má jinou váhu - čím důležitější pro bezpečnost, tím víc bodů.
Nepovedlo se napoprvé? Nevadí, po pěti pracovních dnech můžete zkusit znovu. Jen nezapomeňte, že každý další pokus něco stojí, takže se vyplatí pořádně připravit. Však to znáte - dvakrát měř, jednou řež.
Dneska už máte k dispozici spoustu online testů, kde si můžete všechno nanečisto vyzkoušet. Je to jako trénink před velkým zápasem - čím víc procvičujete, tím jistější si budete u skutečné zkoušky.
Nezapomeňte, že od první zkoušky máte rok na dokončení celého procesu. To znamená zvládnout i praktické jízdy, takže není dobré teoretickou část zbytečně odkládat. U zkoušky žádné taháky nebo mobily - komisař to bere vážně a vy byste měli také.
Berte to jako investici do své budoucnosti. Každá značka, každé pravidlo, které se naučíte, vám jednou může zachránit krk. A až budete sedět za volantem svého prvního auta, budete rádi, že jste tomu věnovali potřebný čas.
Praktická zkouška z jízdy
Praktická zkouška - ta poslední velká výzva před získáním řidičáku. Půl hodiny v autě s komisařem rozhodne o tom, jestli se stanete právoplatným řidičem. Jasně, zní to děsivě, ale není to žádná věda. Jde hlavně o to ukázat, že se za volantem cítíte jako ryba ve vodě a umíte bezpečně reagovat na všechno, co vám provoz nachystá.
Než vůbec vyjedete, čeká vás malá technická rozcvička. Koukněte pod kapotu, zkontrolujte světla, pneumatiky - prostě ukažte, že víte, co máte před jízdou zkontrolovat. Pak už jen následujete pokyny komisaře, který vás provede městem i mimo něj.
Parkování, couvání, rozjezdy do kopce - to jsou takové ty povinné sestavy. Ale nejde jen o to mechanicky odškrtat seznam úkonů. Komisař sleduje, jak přirozeně zvládáte řazení, držíte si bezpečný odstup a hlavně - jak předvídáte, co se může stát.
Stres? Ten k tomu patří. Každý ho zná - rozklepané ruce na volantu, sucho v puse. Ale věřte, že i komisaři jsou jenom lidi a chápou, že není lehké předvést své nejlepší řidičské umění pod drobnohledem.
Když to napoprvé neklapne? Nevadí, za pět dní můžete zkusit štěstí znovu. Jen si dejte pozor, každý další pokus znamená další poplatek. Proto se vyplatí pořádně potrénovat s instruktorem, než se do toho pustíte.
Komisař si všechno pečlivě zapisuje. Jasně, když projedete na červenou nebo nedáte přednost, je konec. Ale drobné kiksy se dají odpustit, pokud jich není moc.
Po úspěšné zkoušce dostanete protokol - váš zlatý lístek k řidičáku. S ním už jen doběhnete na úřad a za pár dní máte v ruce svůj první řidičák. Jo, a nezapomeňte - první dva roky jste začátečník, takže mimo město maximálně devadesátkou.
Podání žádosti na úřadě
Konečně jste zvládli autoškolu a teď vás čeká poslední krok k vysněnému řidičáku! Zamířit musíte na obecní úřad s rozšířenou působností podle místa trvalého bydliště - většinou na dopravní odbor. Než se tam rozběhnete, mrkněte na úřední hodiny. Jasná volba jsou pondělky a středy, ale některé úřady jsou vstřícnější a mají otevřeno i jindy.
Co si vzít s sebou? Určitě nezapomeňte občanku nebo pas - bez toho ani ránu. V kapse musíte mít taky čerstvé potvrzení z autoškoly o tom, že jste úspěšně složili zkoušky. A ještě jedna důležitá věc - potvrzení od doktora o zdravotní způsobilosti. To nesmí být starší než tři měsíce, takže pokud ho máte z dřívějška, zkontrolujte datum.
Na místě vyplníte žádost, ale s fotkou si většinou nemusíte lámat hlavu. Úřady už jedou moderně a vytáhnou si vaši fotku z centrálního registru. Kdyby náhodou systém zlobil, prostě vás požádají o průkazovku. Za první řidičák zaplatíte dvě stovky - kartou nebo cash, jak je vám příjemnější.
Úředník všechno proklepne - hlavně ať jsou dokumenty čitelné a nejsou pomačkané nebo počmárané. Standardně to trvá do dvaceti dnů, ale často to zvládnou i rychleji. Pokud spěcháte, můžete si připlatit sedm stováček a mít řidičák do pěti pracovních dnů.
Než si pro řidičák přijdete, musíte vydržet bez řízení - papír ze zkoušky prostě jako řidičák neplatí. Vyzvednout si ho musíte osobně s dokladem totožnosti. A než vyrazíte poprvé na silnici, dostanete ještě rychlokurz o tom, jak dlouho řidičák platí a na co si dát pozor.
Cesta k řidičskému průkazu je jako cesta k dospělosti - plná překážek, učení a zodpovědnosti, ale na konci stojí svoboda pohybu a nezávislost.
Radmila Horáková
Poplatky a správní lhůty
Tak se podíváme na to, co vás čeká při vyřizování prvního řidičáku. Za samotné vydání zaplatíte 200 korun, ale když budete spěchat, můžete si připlatit - do pěti dnů vás to vyjde na 700 Kč, a pokud potřebujete průkaz už druhý den, počítejte se 4 tisíci.
Běžně to trvá až 20 dní, než vám průkaz vystaví. V létě nebo před Vánoci to může být na hraně téhle lhůty - to víte, dovolené a svátky dokážou všechno zpomalit. Radši s tím počítejte, ať nejste pak nervózní.
K tomu si připočtěte návštěvu u doktora - za potvrzení dáte něco mezi čtyřmi a šesti stovkami. A nezapomeňte na výpis z karty řidiče za dvacku. Není to málo, co? Ale bez toho to prostě nejde.
Platit můžete přímo na místě - v hotovosti nebo kartou, jak je vám příjemnější. Některé úřady už umí i platby předem přes účet, stačí pak ukázat, že jste to poslali.
A ještě rada na závěr - až vám přijde zpráva, že je průkaz hotový, nezapomeňte si pro něj zajít. Rok na to máte, ale proč to odkládat? Když to nestihnete, celý kolotoč začíná znovu i s placením. To by byla škoda, ne?
Kdybyste průkaz ztratili nebo vám ho někdo ukradl, nový vás bude stát zase dvě stovky. Ale když se třeba vdáváte a měníte příjmení, nový průkaz dostanete zadarmo. Tedy pokud to stihnete nahlásit včas.
Vyzvednutí hotového řidičského průkazu
Konečně máte všechny zkoušky za sebou a teď už zbývá jen ta příjemná část - vyzvednout si svůj první řidičák! Do 20 dnů od podání žádosti by měl být váš nový průkaz připravený k vyzvednutí. Výroba chvilku trvá, ale někdy to jde i rychleji - když uvedete mobil nebo email, dají vám vědět hned, jak bude hotový.
Zaběhnout si pro něj musíte na stejný úřad, kde jste podávali žádost. Není možné si ho vyzvednout někde jinde, i kdyby to bylo blíž. Nezapomeňte si vzít občanku nebo pas. Nemůžete tam zajít sami? Žádný problém - stačí někomu dát ověřenou plnou moc a může tam skočit místo vás.
Až budete mít průkaz v ruce, pořádně si ho prohlédněte. Sedí fotka? Jsou tam správně napsané údaje? A hlavně - máte tam všechny skupiny, které jste udělali? Kdyby bylo cokoliv špatně, hned to řekněte - oprava vás nebude stát ani korunu.
První dva roky budete na silnicích jako nováček, takže počítejte s přísnějšími pravidly. Po dvou letech si zažádáte o dospělácký průkaz na deset let. Při vyzvednutí vám řeknou všechno důležité - jak se o průkaz starat i co dělat, kdyby vám ho někdo štípl nebo jste ho ztratili.
Průkaz na vás bude na úřadě čekat rok. Když si ho do té doby nevyzvednete, půjde do koše a můžete začít znovu od autoškoly. Takže až vám přijde zpráva, že je hotový, radši si pro něj zajděte co nejdřív. A pak už můžete konečně vyrazit na silnici - samozřejmě podle toho, na co máte papíry.